איך ליצור עסק יציב ולהתכונן לתקופת החגים

ארחתי (בדף הפייסבוק שלי) את רונית פרבר ארצי – יועצת עסקית למטפלים, לשיחת לייב בפייסבוק על: איך ליצור עסק יציב? כשחלק משמעותי מהשיחה היה: איך להתכונן לתקופת החגים והבחירות? שמגיעה עלינו במהירות. רונית שידרה את השיחה גם היא בדף הפייסבוק שלה ובקבוצת הפייסבוק שהיא פתחה על איך להתכונן לחגים.

מתחת לוידיאו יש סיכום של השיחה, יש דברים שעלו בשיחה והם לא בסיכום, או ההיפך שהוספתי או ששיניתי קצת את הסיכום, שיהיה מובן וגם יתן עוד ערך. הפעם יצא לי סיכום די ארוך, אם כי עם הרבה דוגמאות ורעיונות איך לנצל את החגים לשווק את העסק.

ניהול עסק יכול לתת הרגשה של "רכבת הרים" ואם מתכננים טוב ומנצלים נכון את המומנטום אפשר להגדיל את העסק, הקליניקה או המכירות. בשיחה רונית ואני דיברנו על דרכים יצירתיות שיאפשרו לנצל את החגים, בכדי להקפיץ את העסק. כל העסקים וחברות חשוב שהתייחסו בתוכנית השיווק שלהם לתקופת החגים, כי כולנו מושפעים מהתקופה בדרך זו או אחרת. צריך גם להתאים את המבצעים או השירותים שאנו מציעים לחגים.

תכנון, תוכניות (על תכנים דיברנו אח"כ)

התחלנו את השיחה עם החשיבות של תכנון מוקדם, תוכנית שיווקית שבנויה על תוכנית עסקית ואח"כ תוכנית פעולה ברורה ומפורטת, מאוד מייצבת ועוזרת לעסק להתפתח. קיצרנו בנושא זה מכיוון שעסקתי בו בשידורים קודמים עם אורחות אחרות וגם כי היה לנו עוד הרבה מה לומר על הנושא שעל הפרק.

סדרות (לא בטלוויזיה)

שיטה קלאסית לייצוב עסק, בעיקר קליניקה לטיפולים אבל גם מתאים למורים פרטיים ואפילו יועצים עסקיים, היא למכור סדרות של טיפולים או פגישות, ואז אפשר ליצור קביעות לאורך תקופות מיוחדות, בגלל שיש פחות תלות בזרם של הטיפולים וההכנסות הן או מראש או קבועות.

תקופת החגים יש 3 מצבים עיקריים שבהם מרגישים עסקים את השינוי:

ידירה בהיקף העבודה

קליניקות, מורות פרטיות ויועצים מרגישים ירידה בהיקף ההכנסות, כי בתקופת חגים הרבה אנשים יוצאים לחופש או עסוקים במטלות אחרות שקשורות לחגים, ואז יש ירידה בהכנסות.

אנחנו ממליצות– "לרכב" על התקופות המאתגרות ולמנף אותן ע"י מציאת הכנסות מדברים שאנחנו לא עושים בד"כ, או מבצעים תקופתיים שההצדקה שלהם היא החגים.

דוגמאות שעלו בשידור –

  • "קייטנת פייסבוק" לתקופה שבעלי העסק בחופש או עסוקים עם המשפחה, מומחית פייסבוק אורגני תנהל לכם את הדפים.

  • קונדיטורית תוסיף לתקופת החגים עוגת תפוחים שלא נמצאת ב"תפריט" במהלך השנה.

  • מטפלים רגשיים / מאמנים אישיים / מטפלים משפחתיים או זוגיים – טיפול יחודי לקראת החגים שהיא עונה מתוחה, שמעלה הרבה נושאים רגשיים ומשפחתיים. אפשר להציע פגישת יעוץ חד-פעמי איך להתנהל עם הילדים (הורים, חמות וכד') בתקופת החגים.

  • אפשר להציע טיפול הכרות במחיר נמוך.

  • טיפול חירום במחיר מוזל או יעוץ טלפוני שבד"כ לאורך השנה לא מציעים.

תקופות יחודיות כמו חגים או קיץ זה זמן טוב לצאת מאיזור הנוחות ולתת שירות או מוצרים שאנחנו לא עושים אותו באופן רגיל, בתור ניסוי אם מתאים לנו נוכל להשאיר, אם לא תמיד אפשר לומר שזה קשור לחגים.

עליה בהיקף העבודה

יש תחומים בהם החגים הם השיא דווקא, ואז צריך להכין מראש את הסחורה או חומרי הגלם, להכין מבצעים מתאימים וגם כאן חשוב לחשוב יצירתי, כדי לנצל את השפע ולא לפספס אותו.

רצוי לא צאת עם קמפיינים ברגע האחרון אלא ליצר מראש, בגלל שלוקח זמן עד שאנשים מגיבים לפרסומים, גם ממומנים, וגם לוקח זמן להכין את החומרים.

אם רוצים לפרסם חשוב להכין מראש מימון מספיק, פירסום הוא יקר בעיקר בתקופה הזו (ראו סעיף בחירות).

יציאה לחופש

אפשר לנצל את התקופה שיש ירידה בפגישות או מכירות ולצאת לחופש. כאן יש שתי אפשרויות:

1- סוגרים את הקליניקה או העסק ואז רצוי להודיע מראש, ואולי להמליץ על קולגה שתקבל לקוחות במקרים דחופים.

2- לעבוד חלקית מרחוק - להקדיש זמן במהלך החופשה להתחבר מרחוק לעסק ולוודא שהכל פועל כפי שנדרש. לא לשכוח לענות למיילים.

כך או כך רצוי להכין מראש את המערך השיווקי שימשיך ויתוחזק (פוסטים מתוזמנים, מענה אוטומטי וכד') יש היום הרבה אפשרויות לאוטומציה כמו בוטים.

בוט – קיצור של צ'אט בוט, מערכת של שיחה אוטומטית שיוצר מענה לאנשים שפונים דרך האתר או רשתות חברתיות. בוטים מאפשרים לענות להרבה אנשים בצורה טוב וחסכונית בזמן בשבילנו. היום התרגלנו ל"שוחח" עם מענה אוטומטי ולכן הוא לא מרתיע את הלקוחות. בוט הוא למעשה חוליה מקשרת עם הלקוח.

אם רוצים להתנסות לשוחח עם בוטית אני ממליצה לענות לאחד הפוסטים של רונית בפייסבוק, ואז היא (הבוטית) תמשיך איתך את השיחה במסנג'ר.

בוט שנחשב למאוד טוב בארץ נמצא בקבוצה הנקראת "טיסות זולות" שווה להרשם ולהתרשם מהבוט.

תקופת טרום הבחירות

עוד משהו ש"נפל" עלינו בתקופה הזו, הבחירות שיהיו בספטמבר! שיגרמו לעליה משמעותית במחירים הפרסום, כמו גם הצפה של הרשתות החברתיות (פייסבוק , אינטסטגרם ובעיקר טוויטר) עם נושאים בתחום הבחירות.

כעסקים קטנים רצוי להתמקד בשיווק אורגני ברשתות החברתיות, להציע מבצעים יחודיים, תחרויות נושאות פרסים (במקום הגרלות). למרות שתהיו מוכנים שיהיה יותר קשה להשיג מעורבות, ולכן צריך להיות יותר יצירתיים.

היצירתיות של תקופות מיוחדות

התקופה של החגים מאפשרת לנו לייצר תוכן מאוד יצירתי ואיכותי שמתאים לעסק שלכם ובעיקר ללקוחות שלכם, מה הכוונה? אם במהלך השנה אנחנו מנסים לדוג רעיונות לתוכן הרי שתקופת החגים יש שפע של רעיונות שמתאימים ללקוחות שלכם.

איך אנחנו מוצאים את הרעיונות?

דרך ראשונה: מקשיבים ללקוחות:

מה מפריע להם? ממה הם מתרגשים? לקראת מה הם מצפים? ממה הם חוששים? מה החגים אומרים להם?

איפה מקשיבים ללקוחות?

-לדבר איתם, בין אם כחלק מהטיפול או היעוץ או בשיחות חולין

- לקרוא קבוצות פייסבוק, פורומים או בלוגים של לקוחות שלכם או שלקוחות שלכם נמצאים בהם

-לשלוח שאלונים, סקרים או להתקשר לשאול באופן לא פורמלי

דרך שניה: לחשוב

תפנו לזה זמן כי זה לא פשוט כשיש לנו אלף נושאים על הראש.....

1- על נושאים שמתקשרים לחגים, שאפשר לחבר לשירותים שלכם או למוצרים

רעיונות שעולים לי לראש או עלו בשידור:

  • ארוחות חג מעלות את המתחים במשפחה, בהרבה משפחות יש מתח עם החמות, אפשר לדון בנושא "הקשר עם החמות / כלות / חתנים" אם אתם מטפלים זוגיים, משפחתיים, רגשיים או מאמנים רגשיים.

  • יצרנית תיקים – אפשר לכתוב על תיקים שמתאימים לנסיעות

  • נטורופטית – על איזון רגשי בחגים ע"י תזונה נכונה וספורט

  • יועצות עסקיות – לפתוח קבוצה פייסבוק – הכנה לחגים

2- לחשוב על שירותים או מוצרים עוד לפני שהלקוחות חושבים עליהם, או שחושבים שהם צריכים אותם. איך עושים זאת, שוב גם פה צריך להכיר את הלקוחות מאוד טוב, לחשוב על בעיות שהם מעבר לתחום שלכם. במקרה הזה אולי להתרכז בנישות יחודיות שמתאימות יותר לחגים....

דרך שלישית :הגרלות ותחרויות

מבחינת החוקים גם של פייסבוק וגם מבחינת חוקי המדינה, יש הגדרות והגבלות לגבי הגרלות, אבל תחרויות נושאות פרסים, פחות מוגבלות. בנוסף תחרויות מאפשרות לכם שיח עם הלקוחות וככה אתם לומדים עוד עליהם, מקבלים מהם תוכן שתוכלו לפרסם (סיפורים, תמונות ועוד) והכל יהיה יותר מעניין מאשר הגרלה. אם זאת, הגרלות גם הן מעלות את המעורבות של הקוראים ובכך מגדילות את התפוצה של הפוסטים.

ברכות ומתנות לקראת החגים

רצוי ונחמד לשלוח ברכות לקראת החגים, אפשר לנצל זאת להודיע על שינוי בזמני עבודה או על מבצעים מיוחדים.

– מתנות יכול להיות מורכב יותר אבל אפשר ליצור מתנות לקראת החגים שהן מתנות יחודיות, אפילו וירטואליות כמו הדרכה על נושא מסויים, ולאו דווקא משהו פיזי.

לאלו מבינכם שמוכרים מוצרים לחו"ל

עכשיו כבר צריך גם להתכונן לחגים בחו"ל, כי הם מתכוננים המון מראש! צריך להכין את המבצעים להלווין וכריסטמס, מלאים וכו' כבר מעכשיו. אל תתמהמהו כי זה ממש בפתח.

חשוב לתכנן את ההכנסות לאורך השנה, ובתקופות החלשות מלבד לחשוב על הכנסות יחודיות או מבצעים יחודיים אפשר גם לתכנן בזמן הזה לעשות דברים שאנחנו צריכים לתחזוק העסק שאנחנו לא מגיעים אליהם כרגיל.

לסיכום הסיכום, תחשבו על איך החגים יכולים לשפר את ההכנסות שלכם, איך אתם מנצלים את המומנטום. יצירתיות היא שם המשחק.... והעיקר לא להפסיק לשווק!

    0